Det har været ventet med spænding - det nye kamptøj. Det skriver vi om i en anden post, for først skal vi møde manden bag: Simon fra designvirksomheden Springly i Helsingør. VI har interviewet Simon og hørt om hans tanker bag tøjet, hans passion for basket og samarbejdet med Espergærde Basketball Klub.
📸Trine Skjøldberg, bestyrelsesmedlem i Espergærde Basketball Klub og professionel fotograf
Du har selv en stor passion for basketball – hvordan har den påvirket dit arbejde med Espergærde Basketball Klubs nye logo?
Jeg har både spillet som dreng og begyndte at spille old boys basketball for ca. 5 år siden igen. Jeg elsker basketball og følger NBA utrolig tæt.
Selvom jeg rent professionelt ikke har lavet noget lignende før, har jeg alligevel 30 års erfaring med det her univers. Selvfølgelig har jeg måtte studere nogle ting nærmere, men alt i alt har det faktisk været ret naturligt for mig. Derfor var det også meget nemt for mig at sige ja til at hjælpe Espergærde Eagles, da jeg blev spurgt, om jeg ville designe deres nye logo. Vi er jo et match made in heaven.
Det skal også siges, at jeg i det hele taget ser det som en ære at blive adspurgt om at hjælpe en forening i mit eget lokalområde. Og at det så ovenikøbet falder sammen med min egen store passion, gør det jo bare endnu bedre.
Når man designer til en klub med både børn, unge og voksne spillere, hvad har du så tænkt over for at ramme noget, der fungerer på tværs af aldersgrupper?
Ja, det har jeg helt sikkert. Det skal jo helst hverken være for goofy og barnligt eller for konservativt. Alle aldersgrupper skal helst kunne se sig selv bære logoet og kunne identificere sig med det. I designprocessen arbejdede jeg med forskellige designkoncepter, som vi både diskuterede i fællesskab og fik feedback på fra både unge og seniorer. Design er en ekstrem subjektiv størrelse, så man bliver nødt til at lytte til input, men samtidig have evnen til at filtrere og være bevidst og afklaret om, at man aldrig kan tilfredsstille alle.
Et klublogo skal jo leve mange steder – på trøjer, sociale medier, hjemmeside og måske endda plakater og merchandise. Hvordan har du arbejdet med at gøre logoet fleksibelt og let at genkende i alle de sammenhænge?
Ja, det er her, hvor dette logodesign har adskilt sig mest fra nogle andre, vi nogensinde har lavet i Springly. Faktisk har vi indtil videre udarbejdet hele 7 varianter af logoet. For eksempel er det ikke “hovedlogoet”, man ser på spillertrøjerne og det er et helt tredje, man ser på shortsene. Logoet indeholder nogle detaljer og elementer, som kan udtrækkes og bruges i forskellige situationer, og det gør det alsidigt og fleksibelt.
Selve genkendelsen kommer over tid. Nu er det op til Espergærde Eagles at sprede kendskabet ved at anvende logoet så vidt og bredt som muligt på merchandise, tøj, opslag på sociale medier osv.
Har du hentet inspiration fra NBA, fx i forhold til hvordan hjemmebane- og udebane-trøjer designes og bruges?
Ja det har jeg. Selvom jeg efterhånden har designet mange logoer, har jeg aldrig lavet et til en sportsklub før og det er ret anderledes. Især ift. det med de mange forskellige varianter af logoet, der er brug for, har jeg kigget meget på, hvordan man gør i NBA.
Hvis du selv skulle pege på det fedeste element i det nye logo – hvad ville det så være, og hvorfor?
Det ville være ørnens næb. Til jersey-designet har jeg udtrukket næbbet fra hovedlogoet og anvendt det som et separat grafisk element. Det synes jeg, er en fed detalje. Egentlig er det ret normalt kun at have et navnetræk på brystet, altså klubbens navn, men det bidrager med yderligere karakter og identitet at kombinere det med næbbet.
Det har i det hele taget været sjovt at kunne sprudle med farverige og ekspressive detaljer. Det er faktisk ikke særlig ofte, man får mulighed for det som logodesigner. Det har været dejligt at få lov til at lege lidt mere her.
Fra bestyrelsens side, vil vi gerne takke Simon for det store arbejde - og det gør vi bedst ved at sørge for et sæt tøj og noget merch til Simon og sønnen Ervin :)